INGIN MELIHAT PERUBAHAN...JADILAH PERUBAHAN YANG KITA INGINKAN.



*Kejayaan hari ini dan esok bermula dari langkah pertama, mulakan sesusatu yang kita suka bukan terpaksa*




Sunday, January 20, 2013

Senyum2..pg Isnin


Bismillahirrahmanirrahim... 
Rutin harian skrg cam thn lepas gak but ada skit perubahan aku ngah cuba amalkan, Timing pg dlu kul 4.30 dah bgn semata2 nak kejar iron baju bajan but now x perlu lg all baju bajan aku cuba settle down on weekend then on weekdays aku bangun kul 5am for solat sunat dlu like solat hajat, taubat nad witir, mana2 yg sempat and terdaya then amalkan bc Al-Quran x bayk ckit pon jadila... Harap ia berterusan amalan ku ini, pastu kul 5.45am kejut anak2 bangun for mandi n solat subuh berjemaah (amalan wajib kami sekeluarga mengikut sunnah Nabi)..amin.

 Sarapan pg anak2 yg penting but itupon ikut mood anak2 gak apa dia nak mkn kekadang x mo mkn but km x lupa nak bekalkan roti segera gardinia yg  rege 70sen tus..erggg.. mcm zaman aku kecik2 dlu ma memang make sure anak2 mkn dlu p skolah so dah tiba ms aku praktikkan kat anak2 laks.. kasi tenaga ckit kat depa nak blajarkan..



This yr 2013, rutin pagi abg take over hantar kakak p skolah then ptg kul 4.30 aku laks yg pick up kakak but for little girl ni kerja aku la amik hantar coz tadika dia dekat ngan my opis ...senang ckitkan cr yg dekat2, if ada apa2 berdezup dah spai...hahaha..setakat ni x de apala sgt mcm sblum2 ni just nak avoid cost transport jer ...then skol br adik ni skali ngan day care no need to transit bagai..dok citu spai kul 4pm umi fetch adik n berdezup p fetch kakak laks..itu tugas wajib aku jd supir anak2 bestkan... 

Klu dikenang zaman aku kecik2 dlu ermm..jauh langit dan bumi nak merasa diangkut ngan kreta balik skolah, kena kayuh basikal dlm 30mnt gak rasnya, dgn berpanas n berhujan semua rsnya.. sedih tau time tus tgk kenkawan best sgt if time hujan mak/bapak tolong hantar pkai kreta or motor but aku stil kena kayuh basikal yg agak usang dan yg asyik rosak, dgn berpayung time hujan, just imagine sebelah tgn pegang payung sebelah tangan pegang handle bila kreta lalu terhoyong hayang control handle basikal. If aku kayuh sorang x pe la but aku ada adik nak kena bonceng kat blakang..berat ooo nak kayuh time2 cigitu...spai skolah kasut dah basah kain skolah dah basah kena tempias hujan... terasa time2 camtus rs down sgt, asyik pikir naper aku x mcm org lain ada org tua yg sudi hantar n amik anak2. Tapi itu semua rahsia Allah ..berkat pengalaman itu aku bisa berdiri mcm skrg bebas terbang di awang mampu pergi ke mana aje bila rs nak pergi...Allahuakbar..ku bersyukur padaMu atas kurniaan ini.

Wahai putri2 ku semua, andainyer kalian terbaca catitan umi ni, x byk sedikit akan terasa perit tau umi ms kecil dlu, sikap tok wan sangat tegas x mcm ayah kalian yg lembut n baik hati sgt. Kalian bersyukur sgt dpt ayah mcm ayah tau, bkn umi nak kata tok wan x bagus but ms tu umi x paham naper tok wan didik umi camtus.. tok wan sayang lebih kat anak laki, ermm..semua yg anak laki nak semua dpt but klu umi minta susahnyer nak dpat byk benar persoalan aduhai... x tahan umi klu 10 yg umi minta mungkin 1 jer yg umi dpt.. sedihkn anak2, tu psl lepas blajar umi cekalkan hati nak kerja cepat2 nak cr duit nak bli apa yg umi x dpt bli dlu, then now see what we have ..for me everthing i have kn, termasuk la u all harta termahal yg umi ada dlm dunia ni. 

Haha...nak tau lagi sampaikn time kahwin pon tok wan paksa tau, tokwan nak umi kahwin ngan org kelantan gak and biar ada susur galur keturunan dlm keluarga mcm WAN, NIK or TENGKU ker coz katanyer nak jg keturunan sbb umi kan pompuan so sah2lah anak umi akan hilang title tu semua pd anak2 bila umi kahwin ngan lelaki yg x der title kat depan..

Tapikan itu semua kerja Allah, but kenangan umi  x der yg manis sal org kelantan ni asyik2 keluar kes kahwin 2 3, tok wan pon cam tu gak ada 2 isteri n tok ma isteri ke2, itu psl tok wna agak sibuk x sempat nak agih kasih sayang kat 13 org anaknyer dan umi rs tersisih sgt la... tapi itu dlu la ms umi kecik n x paham apa2 but umi sayang kat tok wan sgt2, sebab tok wan layan umi camni la umi bole success..

Tahun ni tok wan dah 79 yrs old, tokwan selalu sakit2 sedih sgt umi rs bila teringat kat tok wan, skrg kat kg tggl tok ma yg jg tokwan dlu ada arif buat teman n hiburan tok wan/ tok ma but dia dah balik penang ikut aboh/umi dia, Tokwan sakit kencing manis kerap bangun malam kencing, badan selalu letih and mengantuk so balik akhir last yer umi blikn tilam yg empuk skit kat tokwan bg selesa dia baring, Alhamdulillah tokwan happy sgt. 

Insyaallah cuti CNY ni kami balik kg lg then nak pujuk tok wan /tok ma suh dtg KL gak stay ngan kami, actually tok ma ok only tok wan jer yg susah sgt nak tggl rumah, Mohon pd Allah agar tokwan lembut hati utk tggl sama2 dgn kami.. stay kat cni senang coz ada 4+1 anaknyer klu kat kg x der sapa nak tolong jaga especially time nak bw p klinik terpaksa panggil org kg utk jd driver, tok ma x pandai nak bw kreta.. Insyaallah muga dipermudahkn kerja aku ni.

2nd stoty- Semlm abg bg present mixer baru kat aku yg lama dah rosak itupon aku sebat yg tok ma punya kat kg coz dia dah lama x pakai, tup3 seingat aku 3 4 kali pakai kot trus jahnam x nak pusing2 lg so aku suh abang repair ermm... dia x der semangat laks nak repair bagai brg yg dah bertahun2 umurnyer. he3... TQ very much abang..pasni umi boleh mengganas buat kek/biskut yer...LOVE U SAYANG!!!



No comments: